Моята кариера

Съвети за професионално израстване

Моята кариера - Съвети за професионално израстване

Как да се справим блестящо с новата си работа? – част 2

Как да се справим блестящо с нова работа? – част 1

Първите работни седмици

  • Оставете старата работа в миналото – Дори да сте получили мечтаната работа, съпоставките – за добро или за лошо – със старата, ще ви съпътстват първите седмици, а може би и месеци. Запазете обаче сравнителния анализ за себе си. Ако изтъквате пред колегите си как офисът на предходната ви работа е бил много по-поддържан от този на новата, ще ги накарате да се чувстват неловко, а и дори да почнат да си мислят: „Като толкова ти е харесвала старата работа, защо изобщо си тук?!” Подобно поведение със сигурност няма да благоприятства приемането ви в екипа.

Това, което може да направите, е да привнесете постепенно добри практики, но едва след като сте приети в екипа и не виждат във ваше лице натрапника, който иска да пренареди всичко по нов начин.

  • Слушайте. Питайте. Записвайте – Най-важното умение за първите дни и седмици е да сте отворен да слушате. Попивайте всяка информация и питайте, когато не сте наясно по даден въпрос. Хората по принцип са дружелюбни и се чувстват горди, когато могат да помогнат, така че не се притеснявайте да им задавате въпроси. Внимавайте обаче да не се окаже, че през ден питате едно и също нещо, защото тогава със сигурност ще подразните колегите си, а и могат да ви сметнат за не особено блестящи. Колкото и добра памет да имате, притеснението и информационното пресищане през първите дни водят до неспособност да приемате и обработвате всичко чуто. Затова записвайте всичко, което ви се казва.

Най-добре си направете дневник и в него включвайте всичко, което научавате. Може да го разделите по глави. Например в глава „Колеги” записвате имената, длъжностите и работата, с която се занимава всеки ваш колега. В глава „Офис” може да запишете на кой етаж, в коя стая, се намира примерно копи-машината, IT отдела, HR отдела и т.н.

Често срещана грешка е новият служител да избягва да иска помощ от колегите си, за да не го сметнат за некомпетентен и тогава обикновено се случва именно това, от което го е било страх – некомпетентност – именно защото не успява дълго време да опознае нито спецификата на работата, нито колегите си, нито организационната култура. Нещо повече – възможно е другите да ви възприемат за дистанциран и високомерен тип, който смята, че знае всичко. Затова не се притеснявайте да търсите съвет и помощ.

  • Наблюдавайте – Ориентацията във формалната йерархична структура се случва сравнително лесно и бързо. Трябва да имате предвид обаче, че всяка организация има и своя неформална култура, обичаи, порядки. Ориентирайте се в неформалното лидерство, разберете кои поведения се считат за приемливи  и кои – не (дори и никъде да не са записани), усетете духа на организацията. Колкото по-бързо се потопите в атмосферата на неформалните взаимоотношения, толкова по-безпроблемно ще бъдете приети.
  • Показвайте признателност – Често приемаме добрите постъпки като самоподразбиращи сe и забравяме да благодарим на тези, които ни помагат. Особено в началото вие ще зависите в голяма степен от добрата воля на другите, затова не забравяйте да им благодарите за подкрепата. По този начин те ще се почувстват възнаградени и ще изградят позитивно мнение за вас като екипен играч, който разпознава и цени усилията на другите.
  • Малки победи – За да се почувствате по-комфортно в ролята си, направете си списък с малки неща, които бихте искали да постигнете на работното място. Такива могат да бъдат, примерно, запомнянето на имената на колегите, с които работите, научаването на дадена процедура и т.н. Идеята е да отмятате малки победи в своя списък, за да придобиете бързо увереност, че навлизате в работата и усвоявате нови знания. Това ще ви помогне да се отпуснете, да повярвате в себе си и да се докажете на работното място.
  • Усмихвайте се – Звучи толкова просто и всъщност понякога безкрайно сложно за реализация. Да, всеки има проблеми, както лични, така и професионални, но трябва да се стараете въпреки всичко да подхождате с доброжелателност към останалите. Хората са като огледала – когато им се усмихнеш, усмихват се и те. Когато си негативен, негативни са и те. С позитивна нагласа много по-лесно ще спечелите доверието на колегите си, ще бъдете приети в екипа и с готовност ще ви оказват съдействие, когато имате нужда от такова.
  • Опознайте колегите си – Хората, с които пряко работите, със сигурност вече са ви познати поне по физиономия. Използвайте обаче момента, когато все още не сте напълно натоварени (обикновено първите една-две седмици работодателят щадящо възлага по-малко работа, за да може новопостъпилият да се ориентира и свикне със задълженията), за да разберете кои са възможните хора, с които също ще ви се налага да контактувате в един или друг момент, организирайте си срещи с тях и положете основите на едно конструктивно партньорство.
  • Установявайте социални контакти – Както вие, така и вашите колеги, ще се почувстват по-добре, когато се опознаете. Възможно е някои от тях да се отнасят хладно към вас – не защото не ви харесват като човек (та те още дори не ви познават), а защото сте заели мястото на техен много добър колега и приятел. Вместо да ги избягвате, постарайте се да спечелите доверието им, като разговаряте и споделяте. Обядът може да е много добра възможност да осъществите неформални контакти.
  • Бъдете инициативни – Когато навлезете в работата и усетите, че се справяте добре със задълженията си, проявете инициатива и поискайте допълнителни отговорности. Проактивните, мотивирани служители винаги са ценени и със сигурност ще спечелите не само доверието на мениджмънта, но, чрез новите отговорности, ще надградите и своята професионална квалификация.
  • Търсете обратна връзка – В редица големи организации вече има разработени системи за даване на обратна връзка на служителя през определени интервали – след първия месец, след третия, след шестия, в края на годината. На много места обаче процесът не е формализиран и ако искате да сте сигурни за това как вашият мениджър възприема напредъка ви в работата, най-добре е сами да го питате. Това ще ви даде възможност своевременно да коригирате своето представяне и да навлезете още по-успешно в работата.
  • Не се оплаквайте – Хората имат склонността да споделят негативните си впечатления от работното място с колегите. Като цяло е по-добре да не коментирате с колеги недоволството си от ръководството, да обсъждате други колеги или самата работа. В началото няма как да знаете на кого може да се доверите и на кого – не, затова по-добре се въздържайте от коментари, дори да са реплика на нещо, което ваш колега ви казва. По-добре споделяйте своите тревоги с приятели, говорете и търсете съвет и подкрепа от тях.
  • Бъдете точни – Дори да виждате, че някои ваши колеги закъсняват за работа или пък си тръгват по-рано, не се изкушавайте и вие да последвате примера им. Те може да са го извоювали с времето, а дори да имат някакви специални уговорки с мениджъра (примерно да идват по-рано и съответно да си тръгват по-рано, за да вземат детето си от детската градина). Вашето поведение ще бъде наблюдавано много по-стриктно първите месеци и със сигурност закъсненията или пък бързането да си съберете нещата точно на минутата няма да направят добро впечатление.
  • Избягвайте личната работа в работно време – Доказано е, че всеки служител използва част от работното си време, за да свърши някои лични неща – да си запази час при зъболекаря, да поръча торта за рождения ден на съпруга си, да прочете някоя интересна статия. Поведението на новия служител обаче се следи доста по-внимателно от колеги и мениджмънт и ако постоянно ви засичат да си бъбрите със стара приятелка по телефона със сигурност няма да спечелите благоразположението на другите.
  • Признавайте пропуските и грешките си – Звучи много лесно да признаеш, ако си допуснал грешка, но на практика повечето хора (особено новопостъпилите) правят всичко възможно да я прикрият. Често усилията им не са само са безрезултатни, но и при последващото й откриване (почти неизбежно грешките се засичат), мнението за вас ще бъде изключително неблагоприятно повлияно. Имайте предвид, че „новобранците” по правило получават кредит на доверие и грешките им биват приемани за нещо съвсем естествено поне през първите няколко седмици. Това, което обаче никой работодател не толерира, е нечестност и измама.
  • Поставете си дългосрочни цели – Когато първите няколко седмици преминат, спечелили сте своите малки победи и вече сте се ориентирали в обстановката, помислете върху дългосрочните си цели. Напишете какво искате да постигнете на един лист, опишете начините, по които виждате реализацията на вашите професионални стремежи и се придържайте към постигането им въпреки трудностите. Често, когато човек попадне в рутината на ежедневието, забравя първоначалните си планове, отказва се от тях, струват му се невъзможни. В този момент извадете своя писмен план и вижте какви са били очакванията ви. Ако е необходимо, ревизирайте част от тях, но не се отказвайте от осъществяването им. Вашата собствена мотивация е ключът към кариерното ви израстване.

Какво да правя, ако установя, че искам да напусна новата си работа?

Не е изключено да се окаже, че така желаната позиция всъщност не е точно това, което сте си представяли. За съжаление, хората често подхождат с нереалистично високи очаквания към новата си работа – възприемат я като панацея, която ще разреши всичките им проблеми. Истината е, че няма съвършена организация, съвършена работа и съвършени колеги. Често проблемите, от които бягаме, ги срещаме и на новото работно място. И неизменно следва разочарование.

Преди да вземете решение за напускане, задайте си няколко въпроса:

1)      Реалистични ли бяха очакванията ви при започване? Вслушахте ли се внимателно в описанието на позицията или пренебрежително подценихте някои изказвания на мениджъра, като например: „Работата е много напрегната” или „Позицията е свързана с чести пътувания.” Потърсете дали грешката не е във вас, защото следващият път отново може да неглижирате важна информация, просто защото сте прекалено ентусиазиран от това, което си представяте.

2)      Проблемът в самата работа ли е? Ако „да”, помислете какво точно ви притеснява. Дали това, че не сте достатъчно натоварен (поискайте още работа) или това, че сте прекалено натоварен (обяснете положението на мениджъра и поискайте подкрепа). Дали това, че не се чувствате достатъчно подготвен (търсете помощ от мениджъра си или колега) или това, че всичките ви задължения припокриват тези на предходната работа и нямате никакви предизвикателства (поискайте още отговорности). Причините може да са много, но общото между всички тях е, че всеки проблем има решение. Потърсете го в рамките на организацията преди да вземете драстичното решение да напуснете. Имайте предвид, че работодателите не гледат с добро око на човек, в чието CV работите се сменят през няколко месеца – това говори за непостоянство и неспособност за справяне с работата.

3)      Проблемът в колегите ли е? Ако „да”, вгледайте се първо в собственото си поведение. Поздравявате ли всички, усмихвате ли се, приветливи ли сте или обратното, пренасяте лошото си настроение в работата, избягвате разговорите с колеги, държите се дръпнато или дори надменно. Помнете, че хората са огледала на нашите емоции – за да получите усмивка, направете първата стъпка и се усмихнете вие. Дори и най-неприветливият служител ще се почувства неудобно да ви гледа сърдито, ако вие сте добронамерени.

4)      Проблемът в организацията ли е? Възможно е организационните практики да не съвпаднат с вашите очаквания, да ви се струва, че има прекалено много процедури или пък напълно липсват такива. Възможно е да няма ясни роли и всеки да прехвърля отговорността на друг. Потърсете какво точно не одобрявате и помислете как може да се подобри ситуацията.

Преди да вземете крайното решение за напускане, обмислете всички плюсове и минуси и се уверете, че ще изберете следващата си работа по-внимателно. И че ще положите максимално усилия да се интегрирате към работата, колегите и организацията.

Още полезна информация по темата може да намерите в следните статии:

Как да се справим блестящо с нова работа? – част 1

Време ли е да сменя работното си място? – част 1: Тенденции при смяна на работно място

Време ли е да сменя работното си място? – част 2: Неудовлетвореността: причина ли е да напуснем работното си място?

Време ли е да сменя работното си място? – част 3: Най-честите причини за напускане на работа

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*