Моята кариера

Съвети за професионално израстване

Моята кариера - Съвети за професионално израстване

Как да се справим блестящо с новата си работа? – част 1

Всеки познава въодушевлението от това да му съобщят, че да, наистина, той е човекът, избран за позицията, която толкова дълго време е желал и очаквал. И ето, утре се задава първият работен ден. Тогава щастливото вълнение изведнъж отстъпва място на паниката: „Ами сега?! Ще успея ли да се справя с работата? Ще ме приемат ли колегите? Дали самата работа ще ми хареса толкова, колкото си представях? Дали компанията е достатъчно добра?”

Започването на нова работа е стрес за всеки човек. Наред с радостта, често изпитваме притеснения, колебания, съмнения както в себе си, така и към това, което бъдещето ще ни предостави. Времето, както и някои простички правила, обаче могат да ни помогнат да се адаптираме към предстоящите промени.

Как да се подготвя за първия работен ден?

  • Почивка – Добре е, ако имате възможност, да си оставите малко време (поне една седмица) между старата и новата работа. Това време ще ви помогне както да си починете и да се заредите със свежи сили, така и да се настроите за новата работа.
  • Проучване на работодателя – Научете колкото може повече за бъдещия си работодател. Интернет вече е пълен с информация за компаниите, има както формални, така и неформални класации за най-добри и лоши работодатели. Тази информация може да ви е полезна, но никога не се предоверявайте, защото обикновено в интернет се изказват разочарованите служители. Най-добре е, ако говорите с приятели и разпитате за някой, който вече работи в компанията, за да ви разкаже в първо лице повече за новата ви месторабота.
  • Облекло – Звучи банално,  но не забравяйте да се придържате към мъдростта на поговорката „По дрехите посрещат, по ума изпращат.” Докато се ориентирате в неписаните правила за облекло в компанията, се придържайте към официално-елегантния стил. Ако впоследствие установите, че дънки и тениска е напълно приемливо като облекло, може да адаптирате своя стил към приетите порядки.

Обикновено първите дни са емоционални изтощителни и късно вечер гладенето може да е последното ви желание, затова се уверете, че имате достатъчно изпрани и изгладени дрехи поне за първата седмица. Със сигурност не бихте искали сутринта на първия си работен ден да откриете, че костюмът, който виси прилежно на закачалка в гардероба, има голямо петно на ревера и панически да прехвърляте дрехи в отчаянието си какво да изберете. Резултатът – закъснение за първия работен ден – със сигурност няма да ви донесе позитиви.

  • Маршрут до работата – Няма съмнение, че знаете как да стигнете до новото си работно място, но това, което може да пропуснете, е времето, което ще ви отнеме пътуването в час пик. Особено когато става въпрос за големите градове в България, разстоянието от точка А до точка Б може да бъде изминато както за 10 минути, така и за час и 10 минути. Най-добре е една сутрин тестово да изминете пътя, за да придобиете правилна преценка. Винаги слагайте поне още 10-15 минути отгоре, за да сте спокойни и релаксирани, че няма да закъснеете. Ако се изнервите още с пътуването, със сигурност няма да започне добре първият ви работен ден.

Първият работен ден

Успехът на първия работен ден зависи от това да си осигурите максимално предпоставки, за да сте релаксирани и уверени в себе си. Обърнете внимание на някои ключови за това моменти:

  • Време за подготовка  – Стане рано, за да може спокойно да се приготвите и да избегнете стреса от бързането.
  • Подготовка – Облечете избрания костюм, в който знаете, че изглеждате отлично. Всичко, което допринася за самочувствието ви – облекло, грим, прическа – е важно, за да се чувствате уверени и съответно – да излъчвате увереност.
  • Първи минути  – Вече сте на прага на сградата. Поемете дълбоко дъх и влезте с усмивка. Походката ви трябва да бъде енергична, главата - изправена и ведро да поздравите всеки – от портиера през секретарката до новия си ръководител и колеги. Важно е да направите блестящо първо впечатление. В социалната психология този феномен е известен като „ефект на първенството” – първите впечатления са по-убедителни и дълготрайно оставят следа в другите. Освен това при възприятията на хората се наблюдава и „ефектът на ореола”, а именно – тенденцията да натрупваме еднотипна информация около първоначално приетата. Това означава, че ако създадете позитивни първи впечатления за себе си, другите ще са склонни да групират и последвалата информация, за да затвърдят първоначалното си мнение за вас.
  • Запомняне на имена – В началото ще ви се наложи да се запознаете наведнъж с много хора. Положете максимални усилия да запомните имената им, защото колкото по-бързо започнете да се обръщате към тях по име, толкова по-лесно ще ви приемат като част от екипа. За целта може да си записвате имената и позициите, за да може по-късно да ги прегледате и повторите.
  • Отпуснете се – Обикновено човек започва нова работа с твърдата решимост да покаже на какво е способен още от първия ден, което допълнително го стресира и може да има точно обратния ефект. Имайте предвид, че никой не очаква от вас да направите чудеса с влизането в офиса. Обикновено изпитателният срок е между 3 и 6 месеца, достатъчно дълго време, за да се ориентирате в работата, спокойно да навлезете в нея и да покажете уменията си.

Още полезна информация по темата може да намерите в следните статии:

Как да се справим блестящо с нова работа? – част 2

Време ли е да сменя работното си място? – част 1: Тенденции при смяна на работно място

Време ли е да сменя работното си място? – част 2: Неудовлетвореността: причина ли е да напуснем работното си място?

Време ли е да сменя работното си място? – част 3: Най-честите причини за напускане на работа

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*